Ez a lista fontos. Talán nem az alapműveltség része, de nem árt tisztában lenni ezekkel a fogalmakkal, s főleg az egyes fogalmak, bár látszólag azonos, mégis ég és föld jelentésbeli különbségével.
Innen vettem.

Ajánlott kifejezések listája fogyatékos emberekkel kapcsolatban

 

Az alábbiakban olvasható - ajánlott kifejezéseket - azért gyűjtötték egybe, hogy az újságírók korrekt kifejezésekkel írhassanak, beszélhessenek a fogyatékossággal élő emberekről. A magyar nyelv ezen a területen még formálódik, új kifejezéseket jelenhetnek meg, és megszokottak tűnhetnek el, de jelenleg az itt közöltek tekinthetők egyezményesnek a sérült emberek körében.

Gyűjtőfogalmak Kerülendő
fogyatékos, akadályozott, sérült,
fogyatékossággal élő ember, személy
 fogyatékkal élő, rokkant, beteg
 



Az érintettek megnevezése

Állapot

Ajánlott kifejezés

Elfogadható kifejezés Diszkriminatív, sértő kifejezés


beszéd

beszédfogyatékos

beszédhibás

hallónéma
értelem


értelmi fogyatékos,
tanulásban akadályozott,
értelmileg akadályozott

értelmi sérült hülye, elmebeteg,
bolond, gyengeelméjű, szellemi fogyatékos
hallás   siket, nagyothalló hallássérült süket, süketnéma

látás 

vak, gyengénlátó


látássérült  

világtalan
mozgás
mozgáskorlátozott,
mozgássérült
  béna, nyomorék

több
fogyatékosság
együtt
halmozottan sérült,
halmozottan fogyatékos
 

béna, nyomorék, hülye,
elmebeteg,
bolond, gyengeelméjű


szervi
szervátültetett transzplantált beteg

 

Az érintettek által használt segédeszközök megnevezése
Ajánlott kifejezés Kerülendő  kifejezés
 hallókészülék nagyothalló készülék 
 kerekesszék tolókocsi, rokkantkocsi 


Egyéb szakkifejezések
Ajánlott kifejezés Kerülendő kifejezés 
jelnyelvi tolmács

süketnéma tolmács 

jelnyelv jelbeszéd, mutogatás

kerekesszékkel közlekedő

tolókocsihoz kötött
halló (siket ellentettje) beszélő

látó (látássérült ellentettje)
 
ép (fogyatékos ellentettje ) egészséges
többségi iskola

normál iskola

konduktor  
gyógypedagógus  
gyógytestnevelő, gyógytornász  

személyi segítő

gondozó, ápoló (az egészségügyben helyes)
Braille-írás (pontírás)  
síkírás (pontírás ellentettje)  
fogyatékosok szervezetei
fogyatékos szervezetek
Esélyegyenlőségi Törvény

fogyatékos törvény
fogyatékosok sportja, sportoló fogyatékosok fogyatékos sport

paralimpia

paraolimpia
megváltozott munkaképességű személy (a munka világában)

csökkent munkaképességű személy 



A "SÉRÜLT", "FOGYATÉKOS" KIFEJEZÉSEKET LEHETŐLEG NE HASZNÁLJUK ÖNMAGUKBAN, HANEM CSAK JELZŐKÉNT!
"A fogyatékosok helyzete lassan javul" "A fogyatékos emberek helyzete lassan javul"
"Értelmi fogyatékosok lakóotthona"  "Értelmi fogyatékos emberek lakóotthona"
"Vakok számára hangoskönyvtár található az iskolában"  "Vak gyermekek számára hangoskönyvtár található az iskolában"
 "Fogyatékosok csoportja tüntetett"  "Fogyatékos emberek csoportja tüntetett"
Szerző: talemaunique  2012.02.28. 18:04 8 komment

Címkék: talema sérült kifejezések

A bejegyzés trackback címe:

https://relax.blog.hu/api/trackback/id/tr974220633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RomBold! (törölt) 2012.02.28. 19:08:09

Sajnálom, hogy ebben a témában nem tudok veled egyetérteni.

talemaunique 2012.02.28. 19:22:49

Mármint miben? Nem egészen értelek. Segíts!

RomBold! (törölt) 2012.02.28. 20:29:36

@talemaunique: Szerintem az ilyen finomkodó kifejezések használata csak arra jó, hogy ha beszélek egy sérült emberrel, akkor ketten érezzük magunkat rosszul. Ő azért, mert látja rajtam, hogy nem tudok vele természetesen viselkedni, én meg azért, mert keresgélem a polkorrekt kifejezéseket.

Amikor gyerek voltam, élt a falunkban két hadirokkant bácsi, az egyik féllábú, a másik falábú. A falábú bácsinak ráadásul nyomorék volt a bal keze, a féllábú meg természetesen tolókocsiban vagy kézihajtányos háromkerekű rokkantkocsiban közlekedett. Ha találkoztam velük, és beszélgettünk, akkor sosem kellett finomkodnom. a köztünk lévő óriási korkülönbség ellenére haverok voltunk. A haversággal együtt baromira tiszteltem őket, és ezt ők pontosan tudták. Nagyapám vénségére süket lett, mint az ágyú, és ha siketnek neveztem, akkor mindig rám szólt, hogy ne urizáljak, ne beszéljek úgy mint egy sápkóros töketlen zugügyvéd.

talemaunique 2012.02.28. 20:52:37

@RomBold!: Tiszta sor.
Én is azt mondom magamról, hogy roki vagyok, sőt, nyomoréknak is nevezem magam sokszor, de ha Te azt mondod, tudom hová helyezzelek nem is létező rangsoromban.
Ugyanis ahhoz, hogy megengedhessem neked ezeknek a kifejezéseknek a használatát, biztosnak kell lennem abban, hogy nem sértésnek, nem lenézésből használod ezeket.
A süket, hülyét jelent. És ha egy siket ezt a közvetlen környezetében nem így használja, megteheti, sőt, de tágabb környezetben, pláne a médiában nem lehet így.

Amúgy a századfordulón -már az előzőn- még a "hülye" egy nem degradáló, csak pontos elmebeli állapotot kifejező szó volt. Ma már nem az, mert csak negatív tartalma maradt, így sértés, ha egy értelmi fogyatékosra használják ezt.
Érzed a fejlődést ebben? Tulajdonképpen talán a nyelv és a társadalom fejlődése is tetten érhető ebben szerintem, s én, mint "felhasználó" igenis érzem s értem a nagyon fontos különbséget a kifejezések között.

Én azt gondolom, hogy ennyinek bele kell férnie. :)

RomBold! (törölt) 2012.02.28. 21:36:26

A süket azt jelenti, hogy nem hall. Komolyan szeretném egyszer megagyalni azt az embert, aki bedobta a köztudatba, hogy a süket hülyét jelent. A süke-bóka, az jelentett amolyan Sehallselát Dömötör jellegű bugyuta fazont, de ez a szó mára úgy kikopott a köztudatból, hogy ihajj.

Amúgy a fenti kifejezések közt vannak olyanok is, amiknek a használatával bizonyos esetekben egyet tudok érteni. Pl ha hivatalos helyen beszélek, vagy újságba írok, akkor a "fogyatékos sport" vagy "fogyatékos szervezetek" tényleg elég ciki, mert pontatlan, (sőt ha szőrözök, akkor tulajdonképpen mást jelent) de ugyanezeket a kifejezéseket hétköznapi beszélgetésekben helyénvalónak érzem, mert a beszélgetőtársak tudják, értik, hogy mire gondol a másik fél.

De például egy némát miért nevezzek beszédhibásnak? Beszédhibás az a raccsoló Pityuka. Beszédfogyatékos meg olyan, mintha egy egy rendőrségi jelentésből vagy más bürokratikus ákom-bákomból cibáltam volna elő.

Vagy ott van pl a "fogyatékkal élő" kifejezés, ami ezen a listán a kerülendő kifejezések közé lett sorolva, de én emlékszem még a kilencvenes évekre, amikor ez volt a kívánatos, udvarias formula.

Vagy ott van a paralimpia-paraolimpia páros... ha jól tudom, akkor eredetileg paraolimpia lett volna, csak a naccságos NOB kikérte magának, hogy Egy lapon emlegessék a két sporteseményt. Hétköznapi emberek meg nem igazán foglalkoznak a dologgal, tehát szerintem aki paraolimpiát mond paralimpia helyett, azt hagyni kell békébe, és örülni kel annak, hogy elkezdett érdeklődni. Majd a sokadik végigszurkolt paralimpiai versenyszám után fel fog neki tűnni, hogy "Jé bazmeg, ezt rosszul mondom!" és akkor majd javítja magát.

Egyszer ezt (is) szívesen megbeszélném veled kockás abrosz és mentatea mellett.

Most legyen elég annyi, hogy az ilyen listákat károsnak tartom, de abban egyetértek veled, hogy neked is jár a tisztelet, meg a vakoknak, süketeknek, és mindenki másnak. Még a Vadakat Terelő Juhásznak is.

talemaunique 2012.02.28. 21:50:55

Jár. Igen, jár a tisztelet nem több, mint neked, vagy bárkinek, de jár.
Úgyhogy ha te kikéred magadnak, hogy téged csak úgy idiótának nevezzenek, akkor hagy kérje ki a siket is, ha lesüketezik. :)

Tényleg örülnék egy beszélgetésnek, mondjuk ebben a témában, annál is inkább, hogy én nem tudtam, míg bele nem kerültem ebbe, az ezen kifejezések közötti éles, és sokszor húsba vágó különbséget.
S ha úgy tetszik, az addig jó, amíg nem érted a dolgot. Csak fogadd el, ennyi és nem több.

Paralimpia vagy paraOlimpia: relax.blog.hu/2007/07/24/olimpia_2085
amúgy. :)
A benne lévő linkek nem jók már, mert a blogterre mutatnak vissza,. ott pedig írmagomat sem hagytam. De címre -ami az enyém- meg lehet találni mindent itt, elhoztam a teljes pakkot. :)

RomBold! (törölt) 2012.02.28. 22:26:40

@talemaunique: Na, itt van a kutya elásva!

Ha engem idiótának neveznek, akkor a teljes szövegből, sőt a teljes szituációból próbálok arra következtetni, hogy most kötözködnek velem, sértegetnek, lesajnálnak, tréfálkoznak, vagy tényleg idióta vagyok, vagy a másiknak nem jutott eszébe jobb szó.

Persze találtam egy kutyatetemet a saját házam táján is: "azért gyűjtötték egybe, hogy az újságírók korrekt kifejezésekkel írhassanak" Na, efölött elsőre elsiklottam, illetve nem vettem figyelembe kellő hangsúllyal. Azt kénytelen vagyok elismerni, hogy egy cikkben engem is jobban zavarnak az ilyen kifejezések.

talemaunique 2012.02.28. 22:35:42

@RomBold!: Erről van szó. Örülök, na. :)
süti beállítások módosítása