És párhuzamosan a másik.

Ami nem paraolimpia.
Miért is?

Van ugye Oskar Pistorius. (Zgalant itt, én meg itt írtam róla.)
Meg van ugye az ő kettő darab protézise.
És van ugye az olimpia.

Oskar Pistorius sérült.
A kettő darab protézise igen speciális.
Olimpia meg az emberi teljesítmények összemérése.


A paralimpia meg... de miért is az?


Miért Paralimpia és miért nem Paraolimpia?

Sokan úgy gondolják, hogy a paralimpia szó a paraplégia (orvosi kifejezés az alsó végtagok kétoldali bénulására) és az olimpia szavak összevonásából adódik. Mások a görög para (="melletti, hasonló") jelentésből arra következtetnek, hogy ez valamilyen "félsport, nem egészen sport" jelentésű kifejezés lehet. Tulajdonképpen ez alapján született meg és vált elfogadottá nyelvünkben a para-sport kifejezés is. És ennek az elképzelésnek az alapján hallható még ma is sokszor a helytelen "paraolimpia" és "paraolimpikon" kifejezések használata.

Mi az igazság? A paralimpia ugyan valóban a gerincvelő sérülése következtében alsó végtagbénultak sportmozgalmától indult, s ennyi köze van a paraplégekhez, maga a kifejezés azonban nem innen származik, a játékok eredeti neve ugyanis Stoke Mandeville Játékok volt!

A 2. világháború után Dr. Ludwig Guttmann, az angliai Stoke Mandevill város kórházának vezetője kezdte meg a versenysport alkalmazását a gerincvelő-sérülést szenvedett háborús veteránok rehabilitációja keretében. 1948-ban, a Londoni Olimpiai Játékok nyitónapján ő szervezte meg az első kerekesszékes versenyt kórházak és sportklubok részére Stoke Mandeville-ben. Ezután az olimpiai játékokkal egyidőben négyévente megrendezték az angliai kerekesszékes atlétáknak ezt a nagy versenyét, Stoke Mandeville Játékok néven. A játékokhoz hamarosan más országokból is csatlakoztak és az 1960-as Római Olimpiától kezdve már mindig a hivatalos olimpia országában tartották meg a Nemzetközi Stoke Mandeville Játékokat.

Az 1972-es Müncheni Olimpia idején a tetraplég mozgássérültek, bemutató számokban pedig a látássérült és az amputált sportolók is csatlakoztak a játékokhoz. Ekkor váltotta fel az addigi elnevezést az új Paralimpia név! A Paralimpia elnevezést az angol parallel (magyarul "párhuzamos") és az olimpia szavak összevonásából alkották. Az új szó azt fejezte ki, hogy ez a sportesemény az épekével egyenrangú, párhuzamos olimpiai mozgalom!


A helyes válasz tehát paral + impia = "párhuzamos olimpia".

/Forrás/


Ott, Zgalantnál éles vita alakult ki, mely végül már a paralimpia létezésének jogát kérdőjelezte meg. (Illetve Zgalant nem is szólt egy szót sem, legalábbis míg én ott voltam, én "veszekedtem" azokkal akik nem értik a roki-nézőpontot. És ez így van jól, egy pillanatig sem vitatom, sőt!)

Nem tudom. Megkíséreltem most összeszedni a gondolataim ezügyben, majd le is írtam de annyira hosszú lett, és ismét annyira kusza, hogy kitöröltem.

Annyit mégis mondok, hogy az amputációval az eredendően bennünk, emberekben élő küzdőszellem nem tűnik el. Ha objektíven nézem, még sokkal erősebben él, ha a túlélést választja az ember, hiszen e nélkül nem játszható ez a játék.
Valaki ott azt mondta, hogy a doppingszerek elfogadtatása a célom, meg hogy kiborgokká alakított emberek versenyeznének így. Nem, én azt mondtam, hogy ha a dopping az alapvető baj (mármint ez a protézis annak minősül), akkor csupán annyi a különbség a verseny előtti felkészülő időszakban ivott csodaturmixok, meg izomba, erekbe fecskendezett varázsszerek között, hogy az szembetűnő, ezek meg nem (s bizonyos esetben laborban sem mutathatók ki).
A kiborg párhuzam?
Viccnek jó.
Jót is röhögtem.

Akkor is, mikor úgy kellett felkelnem az ágyból /mert csak úgy tudtam... ha tudtam/, hogy a plafonra erősített kampóba kapaszkodtam, akkor is jót röhögtem, mikor nem értem el a kampót, mert éppen nem volt annyi erő a karomban, hogy felemeljem, pedig tudtam, hogy nagyon-nagyon gyorsan el kell érnem, és ki kell "rohannom" a saját lábaimon -igaz járókeret segítségével- a fürdőszobába...
Ja, hogy ez csak én vagyok? És ezzel a -számomra gigászi- teljesítménnyel nem veszélyeztetem az épek szintjét?


Addig jó, amíg Oskar Pistorius marad a Tajgetoszon a hozzá hasonló hendikeppel élőkkel egyetemben?
Értem én. Amit nem látok, az nem is van.
Mondá a strucc.





És egy kép, ami nekem elmeséli, miért is kell a paralimpia, mint olyan.
Íme:






Június 23 - OLIMPIAI NAP


Szerző: talemaunique  2007.07.24. 19:20 Szólj hozzá!

Címkék: olimpia talema rokiság zgalant

A bejegyzés trackback címe:

https://relax.blog.hu/api/trackback/id/tr964157037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása