Kicsit bővebben erről. Keresztes Tamástól kaptam, s most ideteszem, hátha van még olyan elvetemült, akinek -hozzám hasonlóan- új ismeretként jelenik meg ez a dolog.
Így, szépen összeszedve, könnyebb értelmezni.
Az előzőben
kezdtem beszélni erről a dologról s azóta megkaptam ennek egy igazán
részletes leírását. Nem tudom idevarázsolni az egészet, a formátum
átalakítását is ennyi ideig tartott elintéznem (mondanom sem kell, hogy
nem én csináltam, de szerencsére volt kihez fordulnom ez ügyben), s még
így is elég nagy terjedelmű maradt a kiadvány, ezért amit úgy látom,
hogy nem kihagyhatatlan, azt mellőzni fogom. Elnézést ezért.
Ha valaki kéri, természetesen át tudom küldeni az eredetit, csak egy címet kérek.
De igyexem minden fontosat elérhetővé tenni itt.
Olvasmánynak nem egy könnyű nyáresti ponyva, de nem is szakszavakkal
teletűzdelt érthetetlen maszlag. Talán nekünk, akik látjuk ezt -és itt
ez a lényeg, ez az első lényeg- a továbbgondoláshoz, értelmezéshez
segítség.
Látássérültek számára kialakítandó
Intézményi akadálymentesítési segédlet
Előszó
A fogyatékkal élők esélyegyenlőségét előmozdító akadálymentesítésről több tanulmány készült, amelyek rögzítik a megvalósításra vonatkozó javaslatokat. Az alábbi akadálymentesítési segédlet a látássérültekre specializált iránymutatókat tárja fel, amely magába foglalja a létesítmények belső környezetének kialakítására, valamint a kommunikációs akadálymentesítésre vonatkozó javaslatokat. Mivel adott létesítményen belül olyan környezetet kell kialakítani, amely bárki számára elérhető, függetlenül a testi, szellemi adottságtól, ezt a megvalósítási javaslatok is figyelemmel kísérik.
Fodor Ágnes "Minden, amit a látássérültekről tudni illik" tanulmányában analitikusan foglalkozik a látássérültek helyzetével, valamint átfogó ismereteket nyújt életvitelükről, társadalmi körülményeikről.
"Fontos
megjegyeznünk, "vakok világa" nincs. Ők nem külön világban élnek,
hanem itt köztünk, a mi közös világunkban, még akkor is, ha életvitelüket kissé
másképpen kell alakítaniuk, mint látó embertársaiknak. Ha egyszer közelebbről
megismerkedünk velük, észre fogjuk venni, hogy látó ember és nemlátó ember
között legfeljebb csak külsőségekben vannak különbségek, eltérések. (…)"
Fogalmak a látássérülésről
"A látássérülés, mint
fogyatékosság az enyhe látásromlástól egészen a teljes vakságig terjed, így ez
egy átfogó kifejezés.
A látásnak rendkívül fontos szerepe van az ember életében, hiszen az ismeretek zömét a látás útján szerezzük.
A látásunk adja a
környezetünkből az információk 70-80%-át. A látás segíti az embert a térbeli
tájékozódásban és a helyváltoztatásban. A szemünk segítségével tudunk
távolságbecslést végezni, részleteket, színeket, formákat, kontrasztokat
érzékelni, tárgyakat megkülönböztetni egymástól
A tapasztalatgyűjtésben is igen nagy szerepe van, és ezáltal befolyásolja a viselkedés alakulását is. Megállapíthatjuk, hogy a látástól függ a társadalmi beilleszkedés akadálymentessége.
Mivel vizuális élményeinkből nyerjük információink jelentős részét, így természetes, hogy csak nagyon nehezen tudjuk elképzelni, miként lehet a kép, a látvány, azaz a látás nélkül létezni. Még a szótól is elborzadunk: vakság. Áltapintatból a vak embereket elneveztük világtalanoknak, pedig nem szeretik ezt a titulust (az ő világuk fantáziájukra utaltabb, mint látó társaiké). Szánalom helyett értelmes segítségre várnak, hogy tanulhassanak, dolgozhassanak, gyermekeket nevelhessenek, és hasznosan élhessék le az életüket. A társadalom szemlélete lassacskán változik a fogyatékos emberek irányában, de sok még a tennivaló - mindkét fél részéről - annak érdekében, hogy az esélyegyenlőség maradéktalanul megvalósuljon.
A látássérült emberek számára az egyik legnagyobb kihívást az önálló közlekedés jelenti, melyhez vannak segítő eszközök. Ilyen közlekedést segítő eszköz: a fehérbot és/vagy a vakvezető kutya.
A fehérbot a kéz meghosszabbítása, valamint jelzés a látók számára. A vak ember a következő lépés előtt kitapintja a talajt, hogy az esetleges akadályokról információt szerezhessen. A fehérbot olykor sötét szemüveggel társulva a vak ember segédeszköze, a köztudatban pedig a vakságot jelképezi.
A vakvezető kutya speciális kiképzésénél fogva megtanulja, hogyan vezesse vak gazdáját nagy forgalmú utakon, felbontott járdájú utcákon, parkoló gépkocsik között, építkezések állványai alatt, gyalogátkelőhelyeken, hidakon, aluljárókban és felüljárókon. Járműveken hogyan viselkedjék, a fel és leszállásnál, helykeresésnél hogyan segítsen.
Mivel a gazdának szüksége van arra, hogy a lehető legtöbb helyre elkísérje őt kutyája, így az intézményekbe is lehetőséget kell nyújtani fogadásukra.
Ezen túl, természetesen nélkülözhetetlen a porta vagy recepció szolgálat, illetve a segítőkész munkatársak jelenléte, akik személyes segítséget és információt nyújthatnak az érdeklődők számára.
Részlet az 1998. évi XXVI. törvényből
1998. évi XXVI. törvény
a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
A fogyatékos emberek a társadalom egyenlő méltóságú, egyenrangú tagjai, akik a mindenkit megillető jogokkal és lehetőségekkel csak jelentős nehézségek árán vagy egyáltalán nem képesek élni. A fogyatékos emberek hátrányainak enyhítése, esélyegyenlőségük megalapozása, illetve a társadalom szemléletmódjának alakítása érdekében az Országgyűlés - összhangban az Alkotmánnyal és a nemzetközi jog által általánosan elismert szabályaival - a következő törvényt alkotja:
A törvényt az Országgyűlés az 1998. március 16-i ülésnapján fogadta el.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja
1.§ E törvény célja a
fogyatékos személyek jogainak, a jogok érvényesítési eszközeinek meghatározása,
továbbá a fogyatékos személyek számára nyújtandó komplex rehabilitáció
szabályozása, és mindezek eredményeként a fogyatékos személyek
esélyegyenlőségének, önálló életvitelének és a társadalmi életben való aktív
részvételének biztosítása. (…)
VIII. Fejezet
A FOGYATÉKOSOKAT MEGILLETŐ JOGOK VÉDELME, TOVÁBBÁ A TÖRVÉNYBŐL FAKADÓ FELADATOK KÖTELEZETTJE
27.§ Amennyiben valakit fogyatékossága miatt jogellenesen hátrány ér, megilletik mindazok a jogok, amelyek a személyhez fűződő jogok sérelme esetén irányadók.
Az esélyegyenlőségi törvény elfogadásával megterem-tődtek a fogyatékos személyek jogainak és esélyegyen-lőségének keretei és azok érvényesítése érdekében a következők megvalósítása szükséges:
1. A környezet területén
Az esélyegyenlőségi törvény meghatározza,
hogy a fogyatékos személyeknek joga van az akadálymentes, illetve érzékelhető
és biztonságos környezetre, mely kiterjed a közlekedéssel, valamint az épített
környezettel kapcsolatos tájékozódási lehetőségekre.
Az épített környezet akadálymentesítése, a fogyatékos személyek igényei szerinti átalakítása érdekében meg kell kezdeni az érvényes építési jogszabályok és szabványok áttekintését, s annak felmérését, hogy azok – közhasználatú építmények vonatkozásában – mennyiben teljesülnek. Az épített környezet akadálymentesítése körében prioritásként kell
meghatározni az állami, közigazgatási szervek épületeinek, különösen az egészségügyi, nevelési, oktatási és szociális intézmények teljes akadálymentessé tételét és azokban az információhoz jutást (tájékoztató táblák, hangjelzések stb.). Ennek keretén belül minden minisztérium a költségvetésében rendelkezésre álló újonnan induló beruházási költségének 2%-át kell a saját közintézményeinek akadálymentesítésére fordítani.
Minden induló, új állami beruházás esetén
(címzett, céltámogatás) a támogatás odaítélésénél kötelezővé kell tenni azt,
hogy a létesítendő épület megfeleljen az akadálymentes épített környezet elvárásainak.
Költségvetési célelőirányzat létrehozása indokolt annak érdekében, hogy Az önkormányzatok, valamint a civil szféra hasonló jellegű programjai is támogatásra kerüljenek. Ennek keretében a fogyatékos emberek közlekedésének, mobilitásának elősegítése érdekében olyan programok támogatását szükséges biztosítani, melyekben a közlekedést megkönnyítő eszközök, módszerek kialakítására kerül sor
(pl. nyílt felületű műtárgyak felismerése vakok számára, közlekedési lámpák hangjelzéssel történő ellátása, járdaletörések, utcai rámpák stb.).
A fogyatékos emberek
bentlakásos szociális ellátását biztosító intézmények körében fel kell mérni,
hogy milyen mozgási lehetőséget biztosítanak azok építészeti adottságai a
bentlakó ellátottak számára, s az akadálymentesítés szempontjainak megfelelő
pályázati programokat kell kidolgozni és támogatni.
2. A kommunikáció területén
Az esélyegyenlőségi törvény értelmében a fogyatékos embernek alapvető joga, hogy hozzájuthasson a közérdekű, valamint a jogaik gyakorlásához kapcsolódó információkhoz. Ez a hozzáférhetőség kettős követelményt jelent: egyrészt magába foglalja azt, hogy a fogyatékos személy érzékelje az információkat, másrészt pedig biztosított legyen számára a megfelelő értelmezés lehetősége. A kommunikáció lehetőségét a közszolgáltatások biztosítása során is érvényesíteni kell.
Ennek érdekében:
Indokolt legalább napi egy hírműsor
híreinek siketek által is megérthető kijelzése - feliratozással és/vagy
jelnyelvi tolmács segítségével - a médiaszabályozás eszközeivel, valamennyi
országos televízió műsorszolgáltatásaiban.
Biztosítani szükséges a közszolgáltatások minden területén (pl. hivatalos ügyek intézése) a hozzáférhetőséget a fogyatékos személyek számára, a hétköznapi együttműködés és kommunikáció terén is.
Szükséges, hogy a fogyatékos személyekről és az esélyegyenlőségük megteremtésének érdekében tett intézkedésekről szóló információk folyamatosan jelenjenek meg a médiákban, a társadalom tagjainak pozitív irányú szemléletváltása, elfogadottsága érdekében is. (…)
Braille-írás
Ha a vakokról és a
gyengénlátókról beszélünk, a Braille-írás elsők között merül fel a köztudatban.
De hogy mi is ez valójában és milyen szabályok vonatkoznak a művelésére, már
kevesen tudják.
Braille-írás (pontírás, vakírás) a látássérültek olvasási és írási rendszere, amelyet Louis Braille 1825-ben alapított. A Braille nem egy külön nyelv, hanem csak egy nyelv speciális olvasási és írási módszere.
A pontok rendszere az ABC betűit adják ki, számokat és írásjeleket alkotnak. Braille karakterek 1-6 domborított pontokból állnak, ami 64 különböző konfigurációt jelenthet.
Kivitelezése történhet nyomtatással, Braille-írógéppel, pontozó segítségével (legalább
120 grammos) papírra, valamint (erre a célra alkalmas) műanyagra egyaránt. A
műanyag kopásállósága, tisztíthatósága, szakító szilárdsága alapján lényegesen
időt állóbb a papírnál, írhatósága, sík nyomtathatósága azonban kedvezőtlenebb
a papírhoz viszonyítva.
Nagyított betűs nyomtatás
Nagyított betűs írás kivitelezésekor a gyengénlátók érdekeinek megfelelően az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
-betűtípus: Arial, vagy Helveciához hasonló, talp nélküli betűtípus
-szín: kontrasztos (pl.: kék alapon sárga betű)
-anyag: matt, semmiképp nem fényes, ami káprázást okozhat
-megvilágítás: természetes, ha nincs rá mód mesterséges fénnyel kiegészítve
Nagyított betűs jelzések méretének észlelhetősége a távolság
függvényében:
Észlelhetőség távolsága (méterben) x 1,5 = betűméret (centiméterben)
1. Írott dokumentumok
Aláírást igénylő, egyéb kitöltendő
dokumentumok
Aláírást nem igénylő tájékoztatók, kiadványok, térképek
A papír alapú írott/nyomtatott dokumentum minden intézmény rendszerében alapvető fontosságú. Tekintettel arra, hogy a látássérültek speciális megjelenítési formában képesek olvasni (Braille-, és/vagy nagyított betűs írás), javasoljuk a közzéteendő dokumentumok kiegészítését az érintettek számára is elérhető formában, valamint megfelelő példányszámban való tartását.
Aláírást igénylő, egyéb kitöltendő dokumentumokat kombinált írással javasolt kivitelezni, amely a nagyított betűs nyomtatást és a Braille-írást egyazon dokumentumon tünteti fel.
Az aláírás, illetve a kitöltésre szánt rész azonos helyre kerüljön a nagyított betűs (sík) és a pontírásos formában is, a látók számára is értelmezhető módón. Írhatóságát, nyomtathatóságát tekintve a papír a legmegfelelőbb alapanyag erre a célra, a Braille-írásnál rögzített kritériumok figyelembevételével.
Aláírást nem igénylő tájékoztatók, kiadványok esetén különválasztható a pontírásos dokumentum a nagyított betűs nyomtatástól.
A látó és vakírás
különválasztásakor ajánlatos a pontírású tájékoztató címét, nevét síkírásban is
feltüntetni, az intézményen belüli rendszerezést elősegítve.
2. Térképek
A látássérültek
önálló tájékozódásának, közlekedésének elősegítésére az épületek belső
elrendezéséről speciális térkép rendszerek állnak rendelkezésre, mint a
tapintható és a hangos térkép.
A tapintható térkép a létesítmény nagyvonalú kialakítását jelöli, amely az ott található helyiségek irányvonalát mutatja, tapintható formában. A helyiségeket számokkal jelöli, amelynek listáját egy mellékelt Braille nyomtatásban van mód értelmezni. Az egyszerű átláthatóságért, tanácsolt emeletenkénti felbontásban elkészíteni.
Elérhetőségét célszerű egy stabil, 80–100 cm magasságú, vízszintes felületen (pl. pult) biztosítani, a megfelelő rögzítéssel, amely lehetőséget nyújt annak zavartalan átvizsgálására, értelmezésére.
A hangos térkép hanghordozóra rögzíti az épület belső elrendezésének részletes leírását,
valamint a célterület megközelítésének lehetőségeit, felmerülő akadályait. A
hanghordozó alkalmazásához szükséges a
megfelelő hordozható eszköz (mp3 lejátszó, walkman, stb.).
A hanghordozó, valamint a lejátszó készülék
elérhetőségét az információs pultnál, vagy hasonló tájékoztató tevékenységet
ellátó központi helyen ajánlott biztosítani, (és táblával jelölni) a
felhasználók részére.
3. Vezetővonal
A talajburkolati
anyagok felületi (sima-érdes), sűrűségbeli (puha-kemény), színbeli
(kontrasztos) és/vagy hangtani (lágy-kopogó) tulajdonságainak különbségével
kialakított burkolati sáv.
Funkciója:
A vezetőcsík az eligazodást, az
iránymutatást szolgálja, és egyben azt is jelzi, hogy a látássérült biztonságos
helyen van.
A nem-látássérültnek jelzi, hogy ne rakjon akadályokat a sávra, valamint (tudatalatti funkcióként) vezetőcsíkként működik a kijáratokhoz, lépcsőkhöz, jegypénztárakhoz, jegyautomatákhoz, akadályok mellé, stb.
Olyan közterületen, ahol hiányzik az ún. természetes vezetővonal (pl. sövény, fal, korlát, kerítés, stb.).
A vezetőcsíknak kifejezetten nem az a funkciója, hogy a peron szélére vagy más veszélyes helyzetekre hívja fel a figyelmet!
Kialakítás:
A folyosókon/közlekedőkben minimum 1,20 m szabad szélességet
kell biztosítani, helyi szűkületek esetén 0,90 m–re szűkülhet. A folyosó szabad
területe azonban ne legyen akkora, hogy a
látássérült elveszítse a kapcsolatot a fallal, amely a közlekedésében biztos
támpontot jelent. Ellenkező esetben vezetővonalat kell alkalmazni.
Kerülendő a magas fényű, csillogó
burkolóanyag és vezetővonal. Matt burkolóanyaggal kontrasztos színű, matt
vezetővonal alkalmazása a célszerű.
Anyagát tekintve textil-, gumiszőnyeg,
eltérő felületű burkolati sáv, (stb.) is lehet, a csúszásmentesség, illetve a
tisztíthatóság figyelembevételével. Kerülendő a puha, süppedő anyag, amely
megnehezíti a kerekesszéket használók közlekedését.
Az optimális
vastagsága 0,5 cm,
azonban legfeljebb 2 cm
vastagságú lehet, ami még leküzdhető akadályt jelent a közlekedésben.
A vezetőcsík szélességének meghatározásakor
figyelembe kell venni a járófelület szélességét, valamint az alkalmazandó
vezetőcsík felületi tulajdonságait. Az összefüggő, folytonos felületi
tulajdonságokkal rendelkező csíkok (gumicsík, szőnyeg, stb.) használata esetén
0,3 - 0,5 m
szélesség javasolt, sabloncsíkok alkalmazása esetén 0,6 méter szélességben
tanácsolt, a jól érzékelhetőségre való tekintettel. A megfelelő rögzítés,
valamint a folytonosságra való törekvés mindkét esetben elengedhetetlen.
(Részlet a
Látássérülteket vezető csíkok c. kiadványból)
Vezetőcsíkok
legoptimálisabb elhelyezése:
Legalább 60 cm-re az
akadályoktól
Legalább 150 cm-re a
peron szélétől
Megjegyzés:
A vezetőcsíkok elején
és végén figyelmeztető jelzéseket és választási pontokat ajánlatos elhelyezni.
Lásd ezzel kapcsolatban a “Figyelmeztető jelzések" c. leírást.
Figyelmeztető
jelzésként funkcionálhat a vezetővonal megszakítása is, mivel a járófelület és
a vezetővonal kialakítását tekintve eltérő taktilis és vizuális jellemzőkkel
bír.
4. Figyelmeztető jelzések
A vakok és
gyengénlátók számára elérhető információforrások közül többféle lehetőség
alkalmazható:
Hangjelzések (szóbeli tájékoztatás, figyelmeztető hangok)
Taktilis jelzések (tapintható, megszokott miliőtől eltérő felületi
tulajdonsággal bíró jelzések)
Vizuális jelzések (környezettől
láthatóan élesen elkülöníthető jelölés)
Figyelmeztető jelzés:
A járófelületen a burkolati anyagok felületi,
sűrűségbeli, színbeli
és hangtani tulajdonságainak különbségével kialakított
burkolati rész.
A vezetővonal
folytonosságába illeszthető, tőle jól elkülöníthető jelzése
figyelmeztetik a
járókelőt a várható közlekedési változásra, akadályra,
ajtónyitásra,
lépcsőre, elágazásra, veszélyre, stb. Az akadályok (lépcső,
rámpa, stb.)
észlelésére szolgáló figyelmeztető jelzés a veszélyforrás teljes
szélességben kell
legyen, a kikerülhetőség elkerülése érdekében.
5. Jelzések
Olyan
figyelemfelkeltő motívumok, amelyek színbeli, hangtani, fénytechnikai
szempontból jól elkülönülnek a környezettől, információt közvetítenek.
A jelzések
alapkövetelményei:
Informálás,
egyértelműség, észlelhetőség.
A jelzéseket célszerű
szemmagasságban elhelyezni, a járófelülettől számított 150 cm magasságban. A
járófelületre helyezett táblák, állványok, egyéb jelzéseket, figyelemfelkeltő
információkat tartalmazó elemek elhelyezésénél szintén a 150 cm magasság megfelelő,
azonban a talajburkolattól maximum 30 cm-re korláttal kell ellátni. A fej
felett elhelyezett jelzések a járófelülettől legalább 220 cm magasságban legyenek,
szabadon hagyva az akadálymentes belmagasságot.
A jelzések
követhetőek legyenek, azaz adott épületen belül azonos színű jelzések, azonos
információt hordozzanak. A háttérhez képest kontrasztos betűszín, a megfelelő
megvilágítással segíti az észlelhetőséget. A fényforrások zavaró elhelyezése,
káprázást okoz.
6. Közlekedést akadályozó berendezési tárgyak
A közlekedést
akadályozó berendezési tárgyak (pl. járófelületen elhelyezett, falra szerelt 10
cm-nél jobban kinyúló) balesetveszélyesek a látássérültek számára. Ezt
megelőzően a járófelület tulajdonságainak változtatásával, a tárgyak korláttal
való szegélyezése (járófelülettől legfeljebb 30 cm magasságban), valamint
figyelmeztető jelzéssel (környezettől
jól elkülöníthető színjelzéssel) való ellátásuk nyújthat megoldást.
7. Lépcsők
A fellépők széleit
lekerekítve, kontrasztos színnel jelölve ajánlott kialakítani.
Felületének minden
környezeti, illetve egyéb szennyező hatás ellenére csúszásmentesnek kell
lennie.
A lépcsőkarok
kezdetét, és végét teljes szélességben figyelmeztető sávval kell ellátni.
Az 180 cm-nél nagyobb
szintkülönbséget áthidaló lépcsőket, pihenő közbeiktatásával kell kialakítani.
A lépcsőkarok mindkét oldalát előre kell jelezni figyelmeztető burkolati rész
kialakításával, amely színbeli és sűrűségbeli tulajdonsága eltér a meglévő
felülettől. Az 150 cm-nél keskenyebb lépcsőkar esetén elegendő az egyik oldalon
kialakítani korlátot, amennyiben a lépcsőkar szélessége meghaladja az 150
cm-t (lehetőség szerint) kétoldalas, kétsoros korlát, illetve kapaszkodó
szükséges.
A korlátnak
folytonosnak kell lennie (pihenőkben is), valamint 30 cm-re túl kell nyúlnia a
lépcsőkar végétől mindkét irányban.
8. Rámpák
Lejtési szögét
tekintve legfeljebb 8%-os lehet, azonban az 5%-os optimális kialakítás
ajánlott, mind a kerekesszéket, mind a fehérbotot használók érdekeinek
megfelelően.
Felületének minden
környezeti, illetve egyéb szennyező hatás ellenére csúszásmentesnek kell
lennie.
A 2 cm alatti szintkülönbséget
nem szükséges lejtőkarral ellátni.
A 17 cm alatti szintkülönbséget
áthidaló lejtőkart kétoldali szegéllyel kell korlátozni, a korlát ez esetben
nélkülözhető.
17 cm-t meghaladó
szintkülönbséget áthidaló lejtőkar esetén, két oldalas, két soros korlát
kialakítása javasolt.
A lejtőkar minden 9.
métere után legalább 1,5 m
hosszúságú pihenőt kell létrehozni, amely a lejtő dőlésszögével ellenkező
irányba, a vízszinteshez képest 0,5-1%-os ellenlejtésű, megakadályozva a
kerekesszékkel közlekedők visszagurulását.
A korlát
folytonosságának ki kell terjednie a pihenőrészre is.
A lejtőkarok mindkét
oldalát teljes szélességben ajánlott előre jelezni figyelmeztető burkolati rész
kialakításával, amely színbeli és
sűrűségbeli tulajdonsága eltér a meglévő felülettől.
A lejtőkarok
korlátjára vonatkozó részletes leírást lásd. a "korlátok, kapaszkodó" c.
résznél.
9. Korlátok, kapaszkodók
Átmérőjét tekintve
4,5-5 cm,
a faltól legalább 4,5-5 cm
távolságban legyen, a minél könnyebb fogás, kapaszkodás érdekében.
Kétsoros korlát, illetve kapaszkodó esetén 75 cm és 95 cm magasságban ajánlott.
Színe a falfelület színétől jól elkülöníthető, észlelhető legyen. Lehetőség van az utólagos kontrasztos színhatás kialakítására, ragasztószalag felhelyezésével, festéssel. Szélessége minimum 2,5 cm a jól láthatóság végett, hossza a korlát hosszával megegyező legyen.
Feltétlenül kerülendő
a korláttal ellátott falra 10 cm-nél jobban kinyúló tárgyak beépítése, amelyek
balesetet okozhatnak a látássérülteknek, akik a korlátot használják
irányadóként. Amennyiben nélkülözhetetlen az említett tárgyak felszerelése,
mindenképpen korláttal kell ellátni a járófelülettől és a beépített tárgytól
mért 30 cm
magasságban. Ajánlott továbbá az akadályt jól látható, a környezettől eltérő
színnel is jelezni.
Az ajtókeret színének jól el kell különülnie az ajtótól, valamint a faltól, a jól észlelhetőség végett.
Nem ajánlott keret nélküli üvegtáblás ajtók használata. A kerettel ellátott üvegtáblás ajtókat jól észlelhető módón, a járófelülettől mért 1,5 m magasságban színes (kör, nyíl) jelzésekkel ajánlott kialakítani, valamint az ajtószárny nyitási sugarában elhelyezett figyelmeztető burkolati jelzés javasolt.
Nem javasolt az ajtószárny visszahúzó alkalmazása, ugyanis a látássérült kísérője megy elöl, aki nem képes megakadályozni, hogy a mögötte haladó látássérültet ne lökje meg hátulról a visszacsapódó ajtó. Kizárólag forgóajtó kialakítása helyett, javasolt egy alternatív bejárat létesítése.
A kilincs, ill. zárszerkezet kialakításakor megfelelő az U alakú kilincs alkalmazása, amely nem igényel különösebb fizikai erőnlétet. Kerülendő a csavarással, forgatással működtethető kilincs alkalmazása.
Az ajtók kilincsei könnyebben észlelhetők a gyengénlátók számára, ha a kilincs körüli ajtórészt félkör, vagy négyzet formában elhelyezett, a környezetétől jól elkülöníthető színnel (akár fóliával, festéssel, stb.) vannak kiemelve.
Küszöb kialakítása nem ajánlott, amennyiben elkerülhetetlen legfeljebb 2cm magasságban még nem akadályozza a közlekedést, balesetveszélye alacsony.