Bejárás
Tegnap busz
- villamos - metró - busz, ma vonat -villamos - villamos - vonat.
(Egy túranap
már megvolt anno.)
A mai napot jegyzem most, a tegnapot tán holnap. (H9h9)
Reggel elmentem tornára, s úgy terveztem, hogy onnan egyenesen
megyek is a vonathoz. Gondoltam, két mankóval mint a villám, szinte
repülök, ihajgyorsan kiérek. Csak azt nem számoltam bele a dologba,
hogy minden gyógytornászok leggyógytornászabbika -Edit- remek
hallgatóság féktelen szószátyárságom számára, így ráhúzok bő öt
percet, s tekintve, hogy kedvezményes karikásom otthon hagytam, a
tegnapi túra okán még az egyik gatyám farzsebében maradt, így
inkább nem "rohantam" a vasút felé, hanem komótosan
hazabattyogtam.
A frász a helyén volt, azért az nem titok. A vasút meg én, nos, nem
vagyunk túlságosan közvetlen kapcsolatban, de pláne mégcsak nem is
szimpatizálunk egymással. De, ha menni kell, hát menni kell.
Százhalombatta jó város. Ezt le kell szögeznem. A középületek
akadálymentesek -bár infokommunikációs szempontból hagynak maguk
után kivetnivalót ez tény, de fizikailag azok-, az útfelújításoknál
már akadálymentes burkolat készül, a régieket meg -nem bírom elérni
a polgármestert, pedig már vagy hatféle fórumon próbálkoztam-
fogalmam sioncs, tervezik-e s ha igen, mikor átalakítani, de
ezekkel együtt, a város nagyon jó hely.
A vasútállomás viszont egy katasztrófa. Szűk bejárat, 3 lépcső az
ajtóhoz, benn is kanyarok, padok az útban, a mosdó az épület külső
oldalán -szintén lépcsőkön át lehet megközelíteni-, mely zárva van,
s az állomásfőnökségről lehet elkérni. A peronok keskenyek, s
odajutni kerekesszékkel -megkockáztatom- lehetetlen. Két mankóval
sem volt egyszerű.
Felszálltam.
Ez sem volt egyszerű, mert a peron és a szerelvény nem kompatibilis
egymáshoz. De felküzdöttem magam.
Jött a kaller.
Odaadtam neki a jegyem és megkérdeztem a vonat járatszámát, mert az
kell nekem a dokumentációhoz.
- Miért kell az magának?
Némmá mondom... :)
- Mert kíváncsi vagyok. Mellesleg akadálymentesítési
állapotfelmérésben veszek részt, s annak a dokumentációjához
kellene nekem ez az adat.
- Ja, ezt az információt én nem adhatom ki.
Mánmegen némmá mondom... :))
- Ez nyilvános adat, úgy tudom.
- Igen az, de nekem nincs felhatalmazásom arra, hogy kiadjam.
Esméccsak némmá mondom... nyilvános adat kiadásához felhatalmazás
kell? Osztámmeg kitül, kérem? Álláhtul?
Ezen a ponton vadul elkezdtem nézni a nyakában lógó névtábláját, s
közben mondtam:
- Nos, az -ismétlem- nyilvános adat, de rendben, ha nem mondja meg,
megkérdezem a MÁV-infónál. Semmi gond.
Kallerbácsi láthatóan megijedt. Pedig nem voltam fenyegető,
ráadásul eszemben nem volt megemlíteni őt a majdani
kérdezősködésemnél, annál is inkább, hogy vagy nem is szerepel a
név azon a táblán, vagy annyira el akartam hitetni, hogy ádáz egy
nyomorék vagyok, hogy gúvadó szemeimmel a MÁV-START kiírásnál és a
logónál többet nem tudtam kislabizálni, de ez hatott.
- Igen, nyilvános adat... -s megmondta. Én meg felírtam, s benne
van a táskámban, most persze nincs kéznél...- de minek ez
magának?
- Egy akadálymentesítési felmérésben veszek részt, ahhoz kell
ez.
- De én nem szerepelek majd a jelentésben?
Nyugi, kallerbácsi! Köszönöm a segítséget, kis nyomozástól mentett
meg, s maximum emlékeimben őrzöm készséges, utasbarát hozzáállását.
(Azt meg sem említem, hogy a memóriám ugye nem is van...)
Részben akadálymentes, pedig egészében is az lehetne a FLIRT vonat. Ezen
a járaton a hangosbeszélő nem működött. Így fizikai szempontból
teljes egészében az -feltéve, hogy a roki fel tud rá szállni, mert
mondom nem kompatibilis a vasútállomás peronjával-,
infokommunikációs szempontból viszont nem, így összességében nem
akadálymentes.
A Déliben szálltam le. Kritikán aluli az a hely. Is.
A vonaton jöttem rá, hogy én annyira paráztam attól, ami várt rám,
hogy elfelejtettem megnézni az utvonalterv.hu-n, hogy mégis milyen
helyicuccal jutok el a János kórházig. Egy sárgamellényes
vasutasbácsit szólítottam le, hogy hátha tud segíteni nekem, mivel
jutok el és honnan megy az, a Jánosig. Na, emez bácsit is sikerült
kendőzetlenül nekiszegezett kérdésemmel falhoz állítanom, mert -bár
ő szélesen mosolygott s elnézést kért közben- percekig keresgélt
agyi regiszterében, mire válaszolt. Széles mozdulattal kimutatott
az üvegfalon, hogyaszongya:
- Ott a Moszkva tér. ... Széll Kálmán az manapság... de szóval
odasétál és felszáll a 62 villamosra. Az elviszi a János
kórházig.
- Nekem is Moszkva tér, de én nem tudok annyit gyalogolni, oda
akkor mivel jutok el?
Újabb beépített regiszterlapozgatás, majd:
- A 61-esre szálljon fel itt, menjen a Moszkváig, s ott szálljon
át.
Látva az irányt, amerre mutatott, rákérdeztem, hogy nem-e lehetne-e
olyan irány, melyfelé nem kell lépcsők tucatjain leküzdenem magam.
S kaptam is kielégítő választ, mely csak annyiban változtatta az
eredeti tervet, hogy egy megállóval feljebbről indultam a
villamossal aztán, de legalább nem kellett lépcsőznöm.
A Déli fölött legalább egy járdaszegély rámpává alakított. De más
jót nem tudok elmondani...
A megállóban aztán megnéztem a menetrendet és lám, naná, rossz
oldalra mentem elébb, de esmétcsak lám, nem kellett átszállnom.
Jött a villamos. Na, azon a vonalon nem Combino-k járnak.
Felküzdöttem magam, és a frászt állt belém, mert egy gyáva nyúl
vagyok és egyedül na...
A jánosnál megint fogtam magamnak egy szegény egészt, akit
megkértem, hogy tartsa a villamost, és sikkesen, cirka 2 és fél
perc alatt már lenn is voltam.
Vissza ugyanez.
Ismét a Déliben, mentem jegyet venni, s közben találkoztam azzal a
bakterral, akit megkérdeztem előbb. Mikor tisztáztuk, hogy
emlékszik rám, mondtam neki, hogy nem kellett átszállnom, ennek
mindketten örültünk, majd mentem tovább.
Megláttam az információs bódét, s gondoltam rákérdezek az
akadálymentes járatokra. Egy hölgy éppen beszélt a vasutassal, aki
a bődéban ült, úgyhogy én -tekintettel az intimszférára- bő egy
lépés távolságban ácsorogtam, s mikor befejezték inramodtam, hogy
na, én következem.
Csakhogy, egy őszhajú, bájos idős néni, egyszer csak ott termett és
a menetszele majd megpörgetett magam körül, olyan svunggal termett
az ablaknál és kezeit benyújtva arról érdeklődött, hogy hol lehet
az állomáson kezet mosni, mert nem akar fizetni a nyilvános wc-ben.
Kis tanakodás után bebocsátást nyert az irodába, majd mikor
személyzet visszatért a helyére -néni tiszta kézzel lebbenhetett
tova már- valóban én következtem, kiderült, hogy óránként megy
Battára akadálymentes szerelvény. Ha nem robban le az éppen
aktuális szerelvény.
Nos, már fáradt voltam, még találkoztam Egyeskével egy puszi
erejéig, Ő segített felszállnom a vonatra -direkt a kerekesszékes
ajtónál, mert azt gondoltuk, hogy ott a leszállás is nyilván
egyszerűbb lesz.
Aha.
Elindultunk. Én
annyira régen utaztam így, hogy egyszerűen elfelejtettem, hogy van
egy alagút is arra. Hmmm...
Jött ismét a kaller. Most egy fiatal hölgy. Ellenőrizte a jegyem és
megkérdeztem tőle, hogy Battán vajon kijön a lépcső majd a kocsi
oldalából, hogy ne kelljen magasat ugranom?
Erre azt a készséges választ kaptam, hogy de ez a kocsi a peron
végétől jóval arrébb áll majd, mindenképpen a köveken kell bemenni
az állomásig.
Esmétcsak némmá...
Kis levegő utáni kapkodást követően kérdeztem, hogy nem-e lehetne-e
valami megoldást találni a problémámra, tekintettel státuszomra
-mozgáskorlátozott valék, vagy mi a poháralátét, ugye- s nem
kevésbé, fontos az a tény, hogy ímhol van, ni a kerekesszékes
felszállóhely egyedül a szerelvényen, s akkor a székkel közlekedő
ugyan mit csinál vajh??
- Hát, a tolókocsit áttolják a köveken és a síneken.
Mondjam, hogy meghökkentem? Nem, babám, nem tolják át, és nem,
babám, nem ez az eljárás, épp erről szól az akadálymentesítés!
De szóhoz sem jutottam, vagyis csak annyit bírtam kinyögni:
- Akkor én hogy fogok leszállni és hogy jutok el az állomásig?
- Szólok a vezetőnek és megkérem, hogy nyissa majd ki a másik
oldali ajtókat is, ott elér idáig a peron, és addigra visszajövök
ide, segítek leszállni.
Hmmm.... vonat megállt, mindenki leszállt, ajtó jobb oldalon
becsuk, balon kinyit, kallernéni leszállt, engem lesegített, majd
az épphogy elég széles peronon -mely a két mankómnak szinte centire
pontosan elég volt- odakísért az állomáshoz.
Szóval a mai nap eredménye akadálymentesség szempontjából remekül
illusztrálható eme rajzzal:
/Eme kép ehun lakik
e/
- 2011-05-06 22:56:11
- talema
- (hozzászólások: 3) Hozzászólás RSS
:D
csak kínomban röhögök félre ne érts :)